Samarbejde = Motorvejen til vækst

FoodNework og Syddansk Universitet har afdækket stort vækstpotentiale i at matche små og store virksomheder til gavn for begge parter.


Selv for en honningproducent kan de søde tider få en ende. Det måtte den vestjyske virksomhed Dansk Honning sande for fem-seks år siden, hvor honningprisen efterhånden var faldet fra 32 til 17 kr. pr. kg. Noget måtte gøres, for der var mere honning, end danskerne kunne spise.

Løsningen blev et samarbejde med sønderjyske Swienty, som leverer udstyr til biavl. De havde en masse gode salgskontakter i Tyskland, mens Dansk Honning havde styr på produktion og håndtering af de søde sager- Og det nye partnerskab blev efter kun to år en så stor eksportsucces, at der nærmest var mangel på honning på det danske marked.

Det er netop den type samarbejde, som fødevarebranchen har brug for, siger direktør i Videncenter for Fødevareudvikling Dorte Storper.
”Vi har masser af små kreative virksomheder, som typisk har fordel af at være mobile og med kortere vej til at udvikle og afprøve nye produkter. Og samtidig har flere store virksomheder en ballast inden for viden, produktionsteknik, og adgang til større markeder. Når virksomhederne arbejder godt sammen, skaber det vækst hos begge parter,” vurderer hun.
Og langt flere virksomheder - også i andre brancher - kan have glæde af de resultater og værktøjer, som Syddansk Universitet har fundet frem til.

”Danmark ligger i toppen af klassen, når vi måler på innovation – altså antallet af patenter, midler til forskning og inddragelse af innovation i uddannelsessystemet. Men når man ser på vækstrater, er vi et stykke fra toppen, så der er behov for, at vi finder ud af, hvor kæden hopper af. Og noget tyder på, at vi kan komme rigtig langt ved at hjælpe små og store virksomheder til at finde hinanden,” siger Dorte Storper.

Et væsentligt element i samarbejdet mellem de små og store virksomheder er netop, at parterne erkender forskellen mellem dem, fortæller Lektor ved Syddansk Universitet Kristin B. Munksgaard.

”En så på papiret så enkel ting, som at afstemme forventningerne til hvad parterne gerne vil have ud af samarbejdet – både hver især og sammen – viser sig at være en vigtig udfordring. Specielt er det vigtigt for samarbejdet, at den store også er bevidst om, hvad den lille kan få ud af samarbejdet og hjælper den mindre partner med at italesætte det, ” siger Kristin B. Munksgaard.

I samarbejde med Syddansk Universitet har FoodNetwork indsamlet en række gode eksempler, som bliver formidlet til inspiration for dansk erhvervsliv. Det sker både online og via workshops og temadage. Næste gang er den 30. juni i Kolding.


FAKTA: FoodNetwork

  •  Netværket bag FoodNetwork tæller universiteter, forskningsinstitutioner, udviklingsparker og erhvervsskoler.Målet er at skabe vækst i fødevareerhvervet, gennem praksisnær kobling mellem viden og virksomheder bl.a. ved afvikling af udviklingsprojekter, formidlings- og matchmaking-aktiviteter.
  • FoodNetwork har hvert år aktiviteter sammen med mere end 400 forskellige virksomheder i fødevarebranchen.
  • For nylig har et samarbejde med Syddansk Universitet afdækket stort vækstpotentiale i at matche små og store virksomheder til gavn for begge parter.
  • FoodNetwork har sekretariat hos Videncenter for fødevareudvikling (VIFU) i Holstebro, men aktiviteterne er landsdækkende.
  • FoodNetwork har fra 1. juli 2014 en udvidet partnerkreds med nogle af fødevareerhvervets organisationer, flere vidensinstitutioner og de danske regioner.
  • FoodNetwork modtager de næste 4 år 14 mio. kr fra Forsknings og innovationsstyrelsen som innovationsnetværk for den danske fødevarebranche.


Aktuelt: Workshop i Kolding 30. juni

Mandag 30. juni afvikler FoodNetwork en workshop om vækstpotentialet i samarbejde mellem små og store virksomheder. Det foregår i Kolding, og der er gratis adgang for op til 30 deltagere.

Se invitation her: klik her 

På dagsordenen er bl.a. oplæg fra Syddansk Universitet med lancering af nye samarbejdsværktøjer og præsentation af gode erfaringer fra samarbejdet mellem Gram Slot og Rema 1000 og Skarø Is og Singapore Airlines.
Tilmelding: Anni Simonsen, tlf. 5074 9830 (as@vifu.net)


FoodNetwork - Kontaktoplysninger for pressen:

Direktør Dorte Storper, VIFU, tlf. 96 12 76 28 – ds@vifu.net

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast dit navn og email og få
nyheder direkte fra FoodNetwork


Seneste nyt